poniedziałek, 23 września 2013

Temida

Zawsze fascynowała mnie postać Temidy.

Po remoncie naszego sądu zmieniono główne wejście i umieszczono nad nim figurę bogini. Stałam po drugiej stronie ulicy i patrzyłam. Wieczór i iluminacja gmachu dodały jeszcze efektu.
Mieszkamy blisko sądu. Kiedyś podczas wieczornego spaceru z Mężem wskazując na sądowy posąg, wróciłam do tamtego wspomnienia.



I dostałam od niego Temidę.


Moja Temida posiada wszystkie niezbędne atrybuty.
Co ciekawe, ich symbolika nie dla każdego jest taka sama. Poczytałam na ten temat. Znalazłam nawet interpretację dlaczego Temida jest kobietą, dlaczego ma takie a nie inne szaty, co dla mnie jest jedynie elementem estetycznym. A tu proszę - symbol.
Wąż i księga - mnie jednoznacznie kojarzą się z takim powiedzeniem: prawo jest jak płot... tygrys przeskoczy, wąż się prześliźnie, a bydło się nie rozłazi (parafraza chińskiego przysłowia, w którym wąż jest szczurem, a bydło stoi).
Miecz to jednoznacznie kara, waga sprawiedliwość, wyważone wszystkie "za" i "przeciw".
Opaska na oczach.............. symbol bezstronności. Dla mnie oczywisty. I tu właśnie jest najciekawiej. 
Opaska na oczach Temidy jest przez bardzo wielu natychmiast przekładana na powiedzenie "sprawiedliwość jest ślepa", a to z kolei często bywa interpretowane jako błędne czy niesłuszne wyroki. 

Z czego to wynika ? ........................... (tu każdy sobie sam odpowie).

A o czym to świadczy?







1 komentarz:

  1. Co u starszaków? To jednak bardziej interesujące.

    OdpowiedzUsuń

A Ty, co o tym sądzisz?