Nie wiem dlaczego nauczycielka i wychowawca się temu dziwią i niemal włosy z głów rwą, bo jak wzięłam tę pracę do ręki to absolutnie nic mnie nie zdziwiło.
Syn - jak cała klasa w większym czy mniejszym stopniu - też poległ, a wiem doskonale, że to wszystko umie.
Sprawdzian był z matematyki, dzieci dostały kserówkę, pełne dwie strony A4 w drugim dniu nauki po wakacjach, a zakres zadań to dokładnie cały materiał klasy IV. Bez zapowiedzi, bez powtórki.........
To i polegli nawet ci najlepsi. Naprawdę nie mam pojęcia skąd zdumienie pedagogów. Jestem przekonana, że wystarczyłaby zapowiedź wcześniej, a wyszłoby wszystko dużo lepiej. Przypomnieć sobie, odświeżyć, nastawić się na sprawdzian z całego roku po dwumiesięcznej przerwie i byłoby.
Zatem ja się zanadto "brakami" jakie wyszły na sprawdzianie nie przejęłam, bo jak mówię - wiem co Syn potrafi bo sama z nim nad matmą siedzę.
A tak nawiasem - ten program jest za przeproszeniem "o dupę rozbić". Kupa materiału wtłoczona do głów w klasie IV powtarzana w klasie V z lekkim rozszerzeniem. Zamiast podzielić ten materiał na dwa lata ale przerabiać gruntownie. Nie byłoby poległych na takich sprawdzianach z partyzanta.
Wracając do tematu posta.
Syn miał też na zadanie "powtórzyć zasady ortografii". Dość enigmatyczny zapis ale ok - wziął w łapkę słownik i polecieliśmy z powtórką.
Obiektywnie - kto wymieni bez powtórki po jakich literach piszemy "ż" ? I na jaką literę się wymienia "ż" ?
Pisać umiemy, ale dlaczego akurat tak coś napisaliśmy ? Potrafimy podać zasadę ?
Aby zapamiętać wyliczankę liter skorzystałam z zasobów internetu i podsunęłam:
- wierszyk na zapamiętanie spółgłosek, po których piszemy "rz"
Babcia dała Gosi piękne bratki, bo jej wnuczka chciała takie kwiatki.
- rymowankę na zapamiętanie głosek, na które wymienia się "ż"Grześ dziś hałasuje, źle się zachowuje
ułożyłam mu kolejne:
- rymowankę: koniec -aż i -eż pisz "żet" z kropką też
- i takie zdanko ułatwiające zapamiętanie po jakich literach piszemy "ż"
lżej małży rżeć po oranżadzie
Zapamiętał w lot a sposobem podzielił się w szkole. Najbardziej spodobał się sposób na małża.
Pomysł wziął się z czasów szkolnych - moich. Do dziś pamiętam "sposób" na to czym jest i jakie są kolejne cyfry (ilość liter w poszczególnych wyrazach) w zapisie liczby π: był i jest i wieki sławionym ów będzie, który kół obwód średnicą wymierzył.
Akurat na zapamiętanie tej liczby jest dość sporo podobnych, jednak ta podana przez moją nauczycielkę w liceum dodatkowo objaśnia czym właśnie jest ta stała matematyczna.
Wcześniej, na podobnych zasadach jak wyżej, Syn z łatwością zapamiętał kolejność kolorów tęczy: czemu patrzysz żabko zielona na głupiego fanfarona. Cz-czerwony, P-pomarańczowy, Ż-żółty itd.......
Oczywiście w naszym obiegu są też zasłyszane:
- pamiętaj cholero nie dziel przez zero
- kto -uje kreskuje ten dostaje dwóje
i mojego autorstwa (można wykorzystywać bez opłat :)):
- końcówka kreskówka
- potęga zerowa zawsze jednakowa.
Bardzo podoba mi się sposób na zapamiętanie kolejności planet - niegdyś, zanim w 2006 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna zadecydowała, iż Pluton nie jest pełnoprawną planetą.
ale to pierwsze zdecydowanie bardziej chwytliwe.
Znacie jakieś inne fajne i skuteczne sposoby ?
To się podzielcie.
- i takie zdanko ułatwiające zapamiętanie po jakich literach piszemy "ż"
lżej małży rżeć po oranżadzie
Zapamiętał w lot a sposobem podzielił się w szkole. Najbardziej spodobał się sposób na małża.
Pomysł wziął się z czasów szkolnych - moich. Do dziś pamiętam "sposób" na to czym jest i jakie są kolejne cyfry (ilość liter w poszczególnych wyrazach) w zapisie liczby π: był i jest i wieki sławionym ów będzie, który kół obwód średnicą wymierzył.
Akurat na zapamiętanie tej liczby jest dość sporo podobnych, jednak ta podana przez moją nauczycielkę w liceum dodatkowo objaśnia czym właśnie jest ta stała matematyczna.
Wcześniej, na podobnych zasadach jak wyżej, Syn z łatwością zapamiętał kolejność kolorów tęczy: czemu patrzysz żabko zielona na głupiego fanfarona. Cz-czerwony, P-pomarańczowy, Ż-żółty itd.......
Oczywiście w naszym obiegu są też zasłyszane:
- pamiętaj cholero nie dziel przez zero
- kto -uje kreskuje ten dostaje dwóje
i mojego autorstwa (można wykorzystywać bez opłat :)):
- końcówka kreskówka
- potęga zerowa zawsze jednakowa.
Bardzo podoba mi się sposób na zapamiętanie kolejności planet - niegdyś, zanim w 2006 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna zadecydowała, iż Pluton nie jest pełnoprawną planetą.
Merkury - Moją
Wenus - wole
Ziemia - znaj
Mars - matole
Jowisz - jak
Saturn - się
Uran - uprę
Neptun - nie
Pluton - pozwolę
Lub
Mój Wujek Zapisał Mi Jak Streścić Układ Naszych Planet
ale to pierwsze zdecydowanie bardziej chwytliwe.
Znacie jakieś inne fajne i skuteczne sposoby ?
To się podzielcie.
Genialne:) Musze przetestować z moim V-klasistą:)
OdpowiedzUsuńDzięki!!!
a proszę :) Na moim V-klasiście działa.
Usuń1) Przypadki:
OdpowiedzUsuńMama
Dała
Celi
Bułkę
Nasmarowaną
Masłem
Wiejskim.
2) mnożenie przez 9:
jeśli mamy pomnożyć 9x4 to bierzemy o oczko niżej od czwórki i uzupełniamy do dziewieciu. Czyli 9x4= 3, do dziewięciu brakuje sześciu, więc 6 = 36 i analogicznie dalej. Ale mnozyć to syn chyba już umie, nie wiem, czego się teraz dzieci uczą ;)
Pozdrawiam
Jest jeszcze sposób mnożenia przez 9 na palcach. Zgina się odpowiedni palec lewej dłoni i ilość palców z lewej strony zgiętego to ilość dziesiątek, z prawej to jedności. Patrząc na wnętrze obu dłoni zginamy palec wskazujący lewej ręki 2x9, palec środkowy 3x9, serdeczny 4x9 itd
UsuńKto? co? Ot, na przykład pies. Wyraz pies podmiotem jest.
OdpowiedzUsuńCo się z nim dzieje? Co robi? Służy - to orzeczenie. Nie wiesz? Wstyd duży.
Jaki lub który? Ile? Czyj? Z czego? Dobry - przydawka to jest kolego.
Gdzie? Kiedy? Odkąd? Jak? Czemu? Po co? - to okolicznik: dniem oraz nocą.
Kogo lub czego? Komu lub czemu? - to dopełnienie: panu swemu.
Kiedy jeden wyraz przy drugim stanie z wszystkich tych słów powstanie zdanie: Dobry pies służy panu swemu dniem oraz nocą.
Wykorzystamy :)
Usuń